Een uitgebreide landschapsanalyse laat zien hoe delen van het Pajottenland langzaam tot een versnipperd patchwork van onsamenhangende stedelijke fragmenten zijn geëvolueerd. De omvorming van N203a tot volwaardige hoofdweg (A8) wordt beschouwd als een unieke kans om een herwonnen zuiverheid in het landschap te introduceren. De ingrijpende aanpassingen aan het wegennetwerk geven de mogelijkheid structurele correcties aan te brengen in het verkeerskundig en landschappelijk beeld van de stad Halle. De spectaculairste ingreep is het verplaatsen van de A8 in een tunnel van twee kilometer tussen het centrum en de woonwijk Essenbeek. Boven op het tunneldek wordt een nieuw park van acht hectaren aan het stadsweefsel toegevoegd. Een strak raster van bomen accentueert de samenhang en verzekert de herkenbaarheid van de nieuwe publieke ruimte.
A8 - Halle info
titel | A8 Halle |
locatie | Halle |
opdrachtgever | Agentschap Wegen en Verkeer |
contactpersoon | Cedric Vaast |
fase | voorontwerp |
looptijd | 2008-2014 |
oppervlakte | 7,5 km |
programma | snelweg, tunnel (2,5 km), vijf viaducten en fly-overs, vijf onderdoorgangen onder spoorwegen en R0, fietspadennetwerk, buurtpark boven op de tunnel (8 ha), vier pleinen, sportvelden, bufferbekkens, natuurontwikkeling |
taken | ruimtelijk onderzoek, landschapsontwerp, architectuur kunstwerken |
budget | € 1.580.356 |
projectteam | Björn Bracke, Bram Van Wesemael, Caroline Decq, Enrique Achua Gomez, Evi Lefevere, Jelle Hens, Filip Lagiewka, Luc Wallays, Mart Smets |
projectverantwoordelijke | Filip Lagiewka |
samenwerking | D+A consult, SBE, Mint, o2 consult |
publicaties | 2010, Vlaams Bouwmeester, 'Weg in tunnelvorm' in Geluidswerende maatregelen (Brussel) |
links |