In Everdijstraat staat de voormalige woning van Cornelis Floris; beeldhouwer, architect en ontwerper uit de 16e eeuw. Zijn interpretatie van de Italiaanse renaissancestijl kende een verregaande internationale verspreiding, in die mate dat men tot op vandaag van de ‘Florisstijl’ spreekt. (bron: Archivalisch onderzoek, B. Deseure)
Het perceel bestaat uit een 16e eeuwse voorbouw en een achterbouw uit 1947. Het geheel werd vanaf het einde van de19e eeuw gebruikt als schoolgebouw en werd in 1986 als monument beschermd.
De uitdaging voor OMGEVING bestond erin dit bijzondere geheel te herbestemmen tot vier winkelruimten, acht appartementen en vier studio’s. Tijdens dit proces werd het eisenpakket inzake brandveiligheid, wooncomfort en technische beperkingen verzoend met de bouwhistorische waarde. Het ontwerp- en uitvoeringsproces bleek een gedetailleerde evenwichtsoefening tussen verleden en heden, en werd een nauwe samenwerking tussen bouwheer, architect, interieurarchitect, onroerend erfgoed en de aannemer.
De voorbouw werd herleid tot zijn oorspronkelijke vorm en uitzicht van eind 19e eeuw. Kelders en circulatieruimtes werden geoptimaliseerd. Waardevolle historische elementen zoals het houten buitenschrijnwerk, wandschilderingen, versierde consoles, behangpapier, vloertegels, wandpleisters, houten spanten en oude verhuisluiken werden vakkundig gerestaureerd, en geaccentueerd. De monumentale glasstraat in de voorbouw werd gerestaureerd tot de blikvanger van het gebouw. In de appartementen werden nieuwe technieken zoals keuken, badkamer en toilet, ondergebracht in strakke, zwarte dozen die los in de ruimte werden geplaatst. Het vormelijk contrast tussen bestaand en nieuw wordt op die manier extra in de verf gezet, terwijl de impact op het bestaande gebouw minimaal blijft. De achterbouw heeft een vormentaal die meer gericht is op de periode na de Tweede Wereldoorlog en huisvest nu vier compacte studio’s.