Da Nang, een havenstad met een miljoen inwoners, is in volle economische en stedelijke ontwikkeling. Deze centraal-Vietnamese stad wordt gekenmerkt door zijn twee kustlijnen langs de Oostzee en de Han ri-vier in de binnenstad. Vanuit drie ontwerpstrategieën (green corridor – green connections – green pro-gram) is een ruimtelijke visie voor de rivierdelta ontwikkeld op schaal van de stadsregio. Op dit schaalni-veau is ingezet op het behoud en de versterking van het natuurlijk riviersysteem, de uitbouw van een water-gebonden regionaal openbaar vervoerssysteem en een contextuele en gevarieerde stadsontwikkeling.
De drie ontwerpstrategieën van de regionale ruimtelijke visie zijn vervolgens vertaald in een masterplan voor de stadsrivier Han. Op dit schaalniveau is een opwaardering van de rivierzijden gekoppeld aan een gevarieerde publieke ruimte. De inpassing van vier publieke gebouwen ondersteunt het openbare karakter van de gehele rivier: van noord naar zuid zijn langs de oevers een opera, een cruiseterminal, een vernieuwde markthal en een cultuurhal ingeplant. De combinatie van een landschappelijk en een architecturaal programma staat garant voor een kwaliteitsvol en gevarieerd rivierfront. Dit masterplan moet de basis zijn om de razendsnelle ontwikkeling van de stad op een kwaliteitsvolle manier te kunnen opvangen.
Voor de uitwerking van de visie en het masterplan kreeg OMGEVING ondersteuning van de lokale partners HUNI architectes (Frankrijk-Vietnam, architectuur), NEY&partners (België-Vietnam, brugontwerp marktbrug), Boydens Engineering (België-Vietnam, duurzaamheid) en HYDROSCAN (België, waterbeheer). OMGEVING was na een eerste selectieronde met 39 kandidaten als één van de 11 ontwerpteams weerhouden, waarvan er 7 een voorstel hebben ingediend. Van deze 7 is OMGEVING, in ex aequo met een gerenommeerd ont-werpbureau uit Singapore, als winnaar uit de bus gekomen.