OMGEVING zoekt in elk stedenbouwkundig of landschappelijk project naast de ruimtelijke, ook de maatschappelijke meerwaarde en laat dit engagement doorsijpelen in zowel onderzoek, ontwerp als uitvoering. De menselijke schaal van de projecten wordt door het ontwerpbureau doorgezet in het principe van coöperatieve samenwerkingen. Zowel inhoudelijk als procesmatig is collectiviteit een kernbegrip voor OMGEVING. Zorgvuldig samengestelde ontwerpteams per project vormen een netwerk van strategische allianties waarbij disciplines en werkvelden zowel intern als extern op maat zijn samengebracht.
Deze constante uitwisseling van kennis creëert doorgedreven contextuele analyses, kritische vraagstellingen, levendige discussies, geïntegreerde benaderingen, verrassend creatieve en innovatieve maar toch realistische en technisch correct uitvoerbare oplossingen, alternatief onderbouwde denkpistes, persoonlijke relaties, een open houding en een intense dialoog met de publieke of private opdrachtgever. In deze kruisbestuiving is vertrouwen essentieel. Niet één brein is verantwoordelijk voor het uitgekiende eindresultaat, maar de samenwerking van vele individuen. Dat biedt ruimte voor een flexibele inzet van scenario’s, eindbeelden en tussenstanden. En om met een zekere eigenzinnigheid kennis uit te dragen in publieke debatten.